BIOGRAFI

Nina Hess arbejdermed de særlige egenskaber, som man kun finder hos akvarellen. Når papiret er helt gennemvædet, tilsætter hun farver og lader dem lege videre, efter hun har løftet penslen igen, så vandet bestemmer farvernes endelige formationer på billedet.


Slægtsskabet mellem mennesker og dyr står i centrum i mange af NinaHess’ billeder. Hun undersøger, hvordan mennesker og dyr griber ind i hinandens liv, og hun udforsker den fascination og uro, vi føler, når nye og gamle dyrearter som ulve og mårhunde sniger sig ind i vores moderne, velordnede verden.



Nina Hess’ billeder er sanselige mere end forklarende. I nogle af dem er det dyrets blik, der menneskeliggør det, i andre slynger de sigom mennesker, og endnu andre skildrer den mest kendte sammensmeltning mellem mennesker og dyr – englen.




Tom Jørgensen skrev i 101 kunstnere 2021-22:


Det romantiske kommer også frem i Nina Hess´ malemåde. Akvarelteknikken bruges her på en noget anderledes måde, end den man kender. I stedet for at søge den harmoniske helhedsvirkning lader Nina Hess det enkelte billede stå ufærdigt i traditionel forstand. Dette for at antyde, at det er i en stadig proces, åbent, frit og åndende. Og, det skal siges, lavet med en teknisk perfektion, der gør det helt klart, at hun sagtens kunne male helt klassisk, hvis hun ville.


I det hele taget dyrker Nina Hess det ikke-færdige, det fragmentariske, det åbne, det dobbelttydige og det antydede. Ikke sjældent ser vi formen opløse sig for øjnene af os eller på surreel vis forvandle sig til noget andet. Som når den portrætteredes hår (Nina Hess har i det hele taget en forkærlig for at skildre hårets arabeskagtige bugtninger) forvandler sig til fugle eller blade. Og på den måde både viser hen til eksistensens flygtighed og troen på dybe spirituelle kræfter i universet.


Nina Hess billedverden er dybt fascinerende, yderst personlig og original i ordets bedste betydning. Det er en fornøjelse hermed at kunne præsentere hende for denne bogs læsere.


nina_hesss@hotmail.com